کم هزینه کردن صدور حکم اعدام!

پیش نوشت: نوشتن این مطلب واقعا برایم درد آور بود. دستم نمی رفت که دو کلمه «شیوا» و «اعدام» را کنار هم بگذارم. همه اش فکر می کردم اگر من هم این دو را در یک جمله کنار هم بگذارم، یک قدم کمک کرده ام به چیزی که دارم از آن برحذر می دارم دیگران را. شاید ساعتها طول کشید تا نوشتمش، و تصمیم  به انتشارش گرفتم، فقط به خاطر اینکه فکر کردم جایی، باید خودم را از صف لاشخور مسلکان و آنهایی که فکر نکرده و هیجان زده و حتی با حسن نیت، آب به آسیاب لاشخورمسلکان می ریزند، جدا کنم.

چندین روز است نشسته ام و نظاره می کنم به رفتار و گفتار شخصیتها و سازمانهایی که هنوز دادگاهی برپا نشده و حکمی صادر نشده، خود پیش از دادگاه انقلاب تهران، برای شیوا حکم اعدام صادر می کنند و بعد هم فریاد وااسفا سر می دهند. و البته این موج خطرناک، همینطور ادامه می یابد تا جایی که لقلقله زبان و بدتر از آن ذهن همگان شود و هزینه صدور حکم اعدام را برای دستگاه قضایی-امنیتی ایران پایین بیاورد و جوهری باشد برای روانتر شدن قلم قاضی شعبه 26.  به مدد این عادی سازی مجدانه پاره ای حقوق بشری ای ها و رسانه ای ها، اگر تا پیش از این، مقامات امنیتی تامل می کردند برای اینکه به قاضی «به فرموده» شان بگویند چه حکمی برای شیوا صادر کند، حالا دیگر کلیه واکنش های داخلی و بین المللی اش را سنجیده اند و آخر آخر میزان هزینه سیاسی را که باید بدهند، دستشان آمده است.

به راستی چرا اینان به استقبال حکم اعدام شیوا نظرآهاری می روند در حالی که اولا، محاربه، «اتهام» شیواست و هنوز دادگاه مهر تایید به عنوان محکومیت و جرم برآن نزده است، ثانیا، اعدام تنها یکی از مجازاتهای محاربه است(ماده 183 قانون مجازات). فرق اتهام و محکومیت را می دانند اصلا؟! می خواهند بدانند اصلا؟! دستگاه قضایی- امنیتی، اتهام واهی و دروغین محاربه را به شیوا می زند و هنوز موعد محاکمه نرسیده، به جای اعتراض به روند غیرقانونی بازداشت او، بلاتکلیف نگه داشتن او برای ماهها در زندان و صحبت از آزادی او،  مدام و مدام از اعدام صحبت می کنند و به خیال خود، اینگونه توجه افکار عمومی بین المللی را به پرونده شیوا جلب می کنند، غافل از آنکه با این کار، اتفاقا صدور حکم اعدام را آسان و کم هزینه می کنند.

دوباره با درد بسیار، کلید جست و جو را برای کلمات «شیوا نظرآهاری» و «اعدام» می زنم. چندین نتیجه با تیتر » شیوا نظرآهاری در آستانه اعدام» می آید!  و بدتر از آن، کسی فاتحه شیوا را می خواند: «از فعالیت برای حقوق بشر تا اعدام»! هرچه حافظه تاریخی ام را جست و جو می کنم، یادم می آید که این تیتر را برای محکومان به اعدامی که حکمشان قطعی شده بود و رفته بود به اجرای احکام استفاده می کردیم. حالا چه شده که اینقدر زود و بی هیچ ملاحظه ای، رفته ایم تا ته ماجرا، انگار حکم قاضی را خوانده باشیم، انگار رای دادگاه تجدید نظر را ما داده باشیم، و … متاسفم بگویم، انگار که خودمان به دست خودمان شیوا را برده باشیم پای چوبه دار. تصویر کردنش دردناک است، نه؟ غیرقابل باور است، نه؟ اما شماها، همین شماها، دارید خیلی آرام و بی سر و صدا، باور پذیرش می کنید، انگار که سرنوشت محتوم شیوا باشد. شهید می سازید از او که همه سلولهای بدنش، زندگی است.

اگر تحلیل سیاسی ندارید، اگر شرمتان نمی آید، همینطور ادامه دهید! سیرداغ- پیاز داغش را هم بزنید! داغش که قرار نیست به دل شما بماند!

لینکهای مرتبط که البته تنها مثالهایی است از بسیار:

گذار: از فعالیت برای حقوق بشر تا اعدام

عفو بین الملل: شیوا نظر آهاری؛ احتمال مواجهه با مجازات اعدام

ابراز نگرانی خانه آزادی از خطر اعدام برای شیوا نظرآهاری

ماجرا البته متاسفانه از اینجا آغاز شد

و خبر اینگونه می چرخد که حکم اعدام شیوا صادر شده است!

  1. #1 توسط NIMA در آگوست 26, 2010 - 7:35 ب.ظ.

    سوال اصلی اینه که چگونه تسهیل میکنه اعدام را؟ دلیل شما برای نظرتون را بیشتر باز میکنید؟

  2. #2 توسط NIMA در آگوست 26, 2010 - 7:49 ب.ظ.

    این تحلیل اگر درست باشد، ما وارد بازی خطرناکی شده اییم. به این معنا که اگر هزینه سیاسی پایین باشد، با جان شیوا بازی کرده اییم. از طرفی این فرآیند را نمیتوان بازگرداند. سوال این میشود، چگونه این هزینه را میتوان بالا برد؟

  3. #3 توسط مهتا در آگوست 26, 2010 - 7:55 ب.ظ.

    منم با شما موافقم.. واقعا نباید اینطوری رفتار بشه که قبح این گونه اتهامها هم از بین بره برا حکومت و هم تو جامعه اضطراب زیاد بشه. باید گذاشت و دید و تخم لق تو دهن آدم هایی که بی نی می رقصن نشکنیم

  4. #4 توسط ahmad در آگوست 26, 2010 - 8:26 ب.ظ.

    man baraye shoma motasefam ke alaraghme gheire ghanooni boodane dastgiri shiva,chasbidid be in ke hanooz dadgah tashkil nashode. engar ebraze negarani vakile shiva baraye shoma aslan mohem nist. joori az dadgah harf mizanid ke engar hame chi dar jomhoori eslami sare jashe!

  5. #5 توسط میلاد در آگوست 26, 2010 - 8:36 ب.ظ.

    خیلی خوب و موافقم. خانوم صدر درست می گه ولی یه جورایی حالا چه قبل چه بعد صدور این حکم احتمالی که امیدوارم فقط یک توهم باشه، حساسیت جهانی در این سطح کارساز است، مثلا تو قضیه سکینه محمدی این حساسیت جهانی باعث شد حکومت هزینه گزافی بپردازه و عقب نشینی کنه. البته موافقم که هنوز حتی حکم اولیه نیومده ما داریم این قضیه رو باور پذیریم می کنیم، اما این به معنی کم کردن هزینه صدور حکم اعدام نیست. شاید این حساسیت در این سطح گسترده و جهانی قبل از صدور احتمالی همچنین حکمی تاثیراتش خیلی بیشتر باشه تا وقتی که خدای نکرده همجنین حکمی صادر بشه. بهرحال خبر اتهام محاربه رو مادر شیوا داده و قابل تامله

  6. #6 توسط دوست در آگوست 26, 2010 - 8:40 ب.ظ.

    شادی جان

    از آنجا که برایت احترام قائلم سعی می کنم آرام باشم چون من شاید بیش از تو با شیوا نشسته ام و برخاسته ام الان هم این سوی آبها هر شب بالا می آورم از فکر حکم شیوا
    حالا می خواهد ده سال باشد می خواهد اعدام باشد

    اما اینکه وکیلی به شهرت محمد شریف از احتمال اعدام شیوا می گوید همین کفایت می کند
    همین که شریف می گوید نگران است و دیگر کاری از دستش بر نمی آید همین کفایت می کند
    فکر می کنم اگر الان کاری نکنیم شاید فردا بهت زده صبحی بیدار شویم و هرگز خود را نبخشیم

    کسی از شیوا شهید نمی سازد
    همه می جنگند که این حکومت جرات نکند دفعه بعد اینگونه کسی را مدتها معطل نگه دارد

  7. #7 توسط محمدی در آگوست 26, 2010 - 9:25 ب.ظ.

    چه کار خوبی کردید! چه نگاه درست و دقیقی! ای کاش باقی مرثیه خوانان کوتاه بیایند البته آنها که برای جان شیوا ارزش قائلند و او ر ا قربانی پیشبرد مبارزات خود نمی خواهند والا مک کین …..و چقدر افسوس که همکار شما محمد مصطفایی هم بر این طبل می کوبد! واقعاً از جناب وکیل بعید نیست؟

  8. #8 توسط جواد در آگوست 26, 2010 - 11:00 ب.ظ.

    نمیتونی خرده بگیری/ چون خیلیا درک ندارن حقه های کثیف این نظامو//

  9. #9 توسط فرح در آگوست 27, 2010 - 12:47 ق.ظ.

    کاملا درست گفته ای خانم صدر
    من هم هر زمان چنین لینک هایی دیدم به همین فکر کردم
    و هیچگاه هم نتوانستم آن را در فیس بوک و یا جای دیگری با دیگران شر کنم
    فکر کردم داریم دستی دستی او را به دامان اعدام می اندازیم
    ممنون از نوشته ات

  10. #10 توسط sahba در آگوست 27, 2010 - 4:22 ق.ظ.

    سلام
    عزیز دیروز داشتم به همین چیزی که شما گفتی فکر میکردم
    مادر ترزا میگه من هیچوقت بر علیه جنگ راهپیمایی نمیکنم
    باعث تشدید جنگ میشه
    من همیشه به نفع صلح راه پیمایی میکنم
    من همین الان تیتر فیسبوکم رو کردم
    //
    شیوا نظر آهاری
    در آستانه ی آزادی
    //
    به امید آزادیش
    اما یه نکته هم توجه کن
    عشق شدید باعث ترس میشه و ترس بر عقل غلبه میکنه
    مردم از سر عشقشون به شیوا
    و ترسشون از این رفتار های شتابزده قضایی
    اینطور با لکنت و ترس تیتر میزنن
    اندکی صبر سحر نزدیک است

  11. #11 توسط آریو در آگوست 27, 2010 - 6:11 ق.ظ.

    خانم مرد ستیز راست میگن. اگر ملت همینطور بنویسند اعدام اعدام علنا کار رژیم رو ساده‌تر کردند.

  12. #12 توسط zhikan در آگوست 27, 2010 - 9:35 ق.ظ.

    سلام.
    خانم صدر حرف شما را قبول دارم ولی نمیتوان سکوت کرد در رابطه با اتهام شیوا.
    این حکومت بارها نشان داده که صدور حکم اعدام برایش خیلی راحت است.در این مملکت ارزان ترین چیز جان انسانهاست.
    شما درست میگویید نباید زودتر حکم اعدام را صادر کرد.
    ولی باید در رابطه با اتهامش اطلاع رسانی کرد.
    اتهامی که کاملا» به دور از واقعیت است.
    به امید آزادی شیوا…

  13. #13 توسط سپهر مساکنی در آگوست 27, 2010 - 10:29 ق.ظ.

    شادی صدر دقیقا دست به جایی گذاشته که باید بگذاریم..پیامی که صدر می دهد را من چنین قرائت میکنم…. دست به ابتذال شر نزنید دوستان….بار هولناک نمادین اعدام تبدیل به نمادی که… به راحتی قابل اتفاق است نکنید به یک معنا با مصرف ان پیش از صدور آن ،برای حاکم مصرف ان را عادی نکنید….شر زدایی از شر گاهی با همگانی کردن و تبدیل آن به اتفاقی به سادگی افتادنی بروز می دهد

  14. #14 توسط هاله در آگوست 27, 2010 - 1:41 ب.ظ.

    مرسی شادی عزیزم. من دو سه روز پیش به حال انفجار رسیده بودم از نگرانی بعد از خوندن گزارش عفو بین الملل. نگران باید بود و خیلی هم ولی این​​که چه جور این نگرانی رو نشون بدیم همونطور که گفتی و درست هم گفتی در سرنوشت عزیزانمان موثر است و باید با منطق جلو بریم. دوستی خاله خرسه نباید باشد. مرسی عزیزم که گفتی و تکانی دادی به همه. لازم بود.

  15. #15 توسط Sheida در آگوست 27, 2010 - 2:46 ب.ظ.

    شادی صدر عزیز:
    من در این سایت در جریان اتفاقات قرار گرفتم:
    http://www.gozaar.org/english/articles-en/Being-Shiva-Nazar-Ahari.html
    خلاصه ی مطالبی که وکیل شیوا در مورد پرونده ی او می گوید:
    He explains the three charges against Shiva: “One is moharebeh, based on Article 186. The second is ‘assembling and colluding to plan a crime,’ based on Article 610, and the third is ‘anti-regime propaganda,’ based on Article 500.”
    چون من هیچ سر رشته ای در قانون مجازات اسلامی ندارم، باید خودم رو با خوندن این کتاب وحشتناک کمی با سواد می کردم.
    باید ماده ی ۱۸۹ و ۱۹۰ را خواند… و وقتی خود وکیل میگه:
    Shiva Nazar Ahari’s case is a dangerous one and the silence of the media about her is reprehensible, especially as her lawyer says Shiva’s trial date is set for September 4, for charges of moharebeh, war on god, which is punishable by execution.

    من فعال سیاسی نیستم، ولی زندگی و آینده ی شیوا ها و کوهیار ها برام خیلی مهمه. نمی خوام شرایط از اینی که هست براشون بدتر بشه.
    وقتی خود وکیل شیوا و مادرش مردم رو درجریان اتهاماتش قرار میدن، آدم نمی دونه باید چه عکس العملی نشون بده که درست باشه.بله ما در این مسیر احتیاج به راهنمایی داریم. ما جوانیم. شیوا هم جوان است و چقدر برای عاطفه خود را به آب و آتش زد… ما همه می خواهیم شیوا را آزاد ببینیم.
    نباید فراموش کنیم که چه بی صدا، دگر اندیشان در گوشه کنار دنیا به زندان می افتند و محکوم میشوند… نباید فراموش کنیم که چه آسان میشود در ایران به ناروا متهم شد، محکوم شد و….
    بیایید با انعکاس دادن اخبار به دنیا کاری کنیم که دیگر آسان نباشد، شیوا ها را به زندان انداختن…
    بله تا دنیا بوده ، انسان ها با نیات منفی از شرایط و مصیبت ها به نفع خود سو استفاده کرده اند. شادی صدر عزیز ، من از تو میپرسم، چطور می توان میزان این سو استفاده را پایین آورد… اگر وکیل شیوا موضوع را مطرح نمیکرد بی شک این تعداد از مردم حتی از در بند بودن شیوا خبر نمی داشتند ، دوباره به این مقدار به یاد زندانیان سیاسی در بند نمی افتادند و بی شک به فکر این نمی افتادند که بخوانند محاربه چیست و چقدر راحت میتوان به آن متهم شد…فراموش نکن صدور حکم اعدام در ایران همیشه آسان و کم هزینه بوده و متهم کردن مردمی که در تب در زندان بودن دگر اندیشان میسوزند به آسان کردن حکم اعدام، عادلانه نیست. همین مردم خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی هستند.تو خواستی خود را از صف لاشخورها جدا کنی.ای کاش راهکار هم می دادی. وقتی وکیل میگوید نمیدانم چطور در مقابل اتهام محاربه از شیوا دفاع کنم:
    One of Shiva Nazar Ahari’s three charges is moharebeh. I’m wondering how to defend her in court on that one! In a conversation with my colleagues, I told them that if a few more charges like this are issued [for my clients], I’ll withdraw from all of my cases.
    مثلا من فکر میکنم حالا که توجه تعداد بیشتری به شیوا جالب شده باید دیگر تنها روی آزادی شیوا تاکید کرد و آزادی دوستانش. و دوستان من، هیچکس بری از خطا نیست. بیاین همه با هم فکر کنیم چه جملاتی میتونه برای آینده ی دوستان در زندانمان سازنده باشه ، چه جملاتی مخرب. من در این هیچ شکی ندارم،که هدف همه ی ما مشترکه و اون آزادی شادی و دگر زندانیان سیاسیست.

  16. #16 توسط kpk3 در آگوست 27, 2010 - 6:00 ب.ظ.

    goftania ro hame doostan goftan,vali man faghat in matlab be zehnam mirese ke khodaya beres be dade in javoona,ke daran par par mishan,dige base khoda,in hame khoonevade aza dar shodan bas nist,ishalla har che zood tar nejat peyda konim,va in zalemin be sezaye amaleshoon beresan

  17. #17 توسط الاهه در آگوست 28, 2010 - 2:25 ب.ظ.

    شادی جان .درست میگی و دقیقا جریاناتی هستندکه ازین نمد میخواهند کلاهی برای گروه خود بسازند.از طرفی دیده ایم که در مواردی اینگونه فعالیتها باعث نجات جان زندانی شده است.
    اما واقعیت اینست که نمیدانیم چه باید کرد.کلی نیرو گذاشته میشه برای سکینه که بیک جریان بین المللی تبدیل میشه ولی ان 8 زن دیگر چی .باید به راهکاری منطقی دست یابیم.دوستت دارم.موفق باشی

  18. #18 توسط barresh در آگوست 29, 2010 - 8:13 ق.ظ.

    شادی جان این نظر شما درست است قبل از دادگاه طرح اعدام غلط است
    حتی اگر به وکیل اعلام شده باشد ما آزادی بی قید وشرط شیوا را با بخشش برای اعدام !! عوض کرده ایم

  19. #19 توسط ایران در آگوست 30, 2010 - 12:12 ق.ظ.

    سلام
    برای حمایت از شیوا 2 تا وبلاگ راه اندازی کردم به آنها سر بزنید و در پیوند ها
    قرار بدهید

    http://www.shivanazarahari.blogspot.com

    http://www.shivanazarahari.blogfa.com

    با سپاس

  20. #20 توسط balva در سپتامبر 3, 2010 - 3:07 ب.ظ.

    خانم صدر عزیز من همیشه برای نوشته‌های شما ارزش قایل بوده‌ام اما متاسفانه این‌بار هرچند بخشی از حقیقت را گفتید اما بسیار بد و با لاشخورخواندن دیگران و با تحقیر همکارتان جناب شریف برخورد بسیار بدی با ماجرا داشتید. هر چند من خودم در مطلبی که برای شیوا نوشتم هیچ اشاره‌یی به حکم اعدام او نکردم. اما این که شما این‌گونه تمام مدافعان حقوق بشر را لاشخور می‌نامید کار درستی نیست می‌تواستید خیلی انسانی‌تر نقد کنید.
    به هر حال فراموش نکنید اگر همین لاشخورها٬ به تعبیر شما٬ نبودند خود شما هم اعدام می‌شدید و الان در خارج از ایران نبودید. افرادی که دهه‌ی شصت اعدام شدن بسیاریشان نصف شما هم جرم٬ از نظر حکومت٬ نداشتند.

  21. #21 توسط Ahwazi در سپتامبر 4, 2010 - 8:28 ق.ظ.

    http://www.chrr.biz/spip.php?article10740
    اولین لینکی رو که خانم صدر گذاشته برای کلمه ی شخصیت ها لینک بالایی است ولی وقتی روش کلیک کنی میگه چنین صفحه ای وجود نداره . فکر کنم از سایت برش داشتن

  22. #22 توسط My Shiva در سپتامبر 7, 2010 - 12:19 ق.ظ.

    http://www.shivanazarahari.blogfa.com
    درود

    شادی من خبرنگارم مثل تو و خیلی های دیگر نگرانم برای یک انسان

    ازهمه چیز مهم تر نگران سلاخی آزادی هستم و ایمان دارم اگه سکوت

    کنن مردم حکومت پرو تر می شه

    کاری که از دستم بر میومد اینکه یک وبلاگ راه انداختم برای حمایت

    از شیوا و از گوشه کنار اینترنت هر مطلبی مربوط به شیوا باشه

    اونجا می گذارم

    http://www.shivanazarahari.blogfa.com
    http://www.shivanazarahari.blogspot.com

  23. #23 توسط پویان در سپتامبر 13, 2010 - 3:14 ق.ظ.

    واقعا غافلگیر شدم، این مطلب به سادگی شاهکار بود. قلمت روان باد شادی خانوم.
    زنده باد زندگی،
    زنده باد شیوا،
    زنده باد زندانی سیاسی.

  1. کم هزینه کردن صدور حکم اعدام! « جهان زن
  2. شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی » » به کمتر از آزادی شیوا رضایت ندهیم! / شادی امین
  3. «کم هزینه‌کردن صدور حکم اعدام» | Radio Koocheh
  4. کم هزینه کردن صدور حکم اعدام! | کمپین لغو هرگونه مجازات اعدام در ایران

بیان دیدگاه